"L'esperança se'ns ha donat en favor dels qui no en tenen". W. Benjamin

2 de maig de 2013

Marx Reloaded

Ahir, al canal 33, el programa 60 minuts ens va sorprendre amb "Marx recuperat", un treball de Jason Barker sobre la vigència del pensament de Marx en les societats contemporànies: una explicació clara i entenedora sobre com la crítica que Marx fa en el seu moment de les societats capitalistes ens pot ajudar a analitzar els problemes actuals de la nostra cultura econòmica i política. Mentre alguns dels filòsofs més importants del moment (entre ells, Zizek i Sloterdijk) ens traslladen les seves inquietuds de cara el futur, una versió animada de Marx accedeix a la matriu de les seves idees. El reportatge conclou amb la disjuntiva matrixiana de les dues pastilles: continuar en el somni que ofereix la pastilla blava del capitalisme o despertar a la construcció d'un nou món amb la pastilla vermella. El problema principal, que queda obert al final del reportatge, és si la segona pastilla encara és una alternativa o haurem de trobar noves vies i solucions per al futur. Més informació a la pàgina web de TV3:

http://blogs.tv3.cat/60minuts.php?itemid=50087

La versió completa del documental en català ha estat retirada de la pàgina de 60 minuts (només es pot veure després d'una setmana de l'emissió). A continuació un tràiler per fer-nos-en una idea:

https://www.youtube.com/watch?v=ybvsZ7YjBL0

2 comentaris:

  1. "El coneixement com a mercaderia és, de fet, la mercaderia més anticapitalista" (Slavoj Zizek).

    Jo també vull la tercera pastilla. Si Zizek vol la tercera pastilla, jo també la vull!!!

    Un gran documental per repensar la nostra societat en temps de crisi i veure què volem ser quan siguem grans. Enhorabona i gràcies pel post!

    ResponElimina
  2. Gràcies per l'entusiasme i el comentari. Em sumo a la reclamació de Zizek: hi ha d'haver una tercera pastilla! Potser el coneixement no ens ajudi a ser quelcom de grans, però potser sí a ser més grans... Almenys reconforta pensar que hi ha vida (o cultura) més enllà de les grans marques. Gràcies per comentar i a reveure!

    ResponElimina

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 No adaptada de Creative Commons