Prejudicis racials i models de construcció de la identitat col·lectiva a partir del visionat de la pel·lícula “Crash”
Noemí Travé Allepuz
Didàctica de la filosofia
Didàctica de la filosofia
Presentació
Justificació
La següent activitat es pot plantejar dins del temari de Filosofia i Ciutadania de 1r de Batxillerat, en tant que afecta els àmbits de la ciutadania i la filosofia social i cultural. La temàtica que es pretén problematitzar a partir de la participació dels alumnes és la de la construcció cultural de les identitats comunitàries i la convivència de la diversitat cultural en un mateix territori: moltes vegades determinada per la desconfiança i la por, basades normalment en prejudicis o en generalitzacions fetes a partir d’experiències negatives. D’aquesta manera, aquest exercici pot ser important per tal que els alumnes reflexionin i puguin arribar a conclusions sobre com es formen els seus propis prejudicis, o aquells que troben en el seu ambient quotidià i, també, sobre el marc de desigualtat socioeconòmica en què normalment es basa la marginació o la manca d’oportunitats en l’entorn urbà multicultural.
Contingut
A través del visionat de la pel·lícula “Crash” pretenem fer reflexionar els alumnes sobre la problematicitat de les imatges socials que es donen de certs col·lectius, i com aquestes imatges són esbiaixades i contribueixen a alimentar sentiments de por, desconfiança i inseguretat entre uns col·lectius i d’altres, o fins i tot rebuig i odi en els casos més extrems. En un segon estadi de la reflexió també seria enriquidor que els alumnes arribessin a apreciar com aquestes actituds venen alimentades per problemes econòmics de base i per la desigualtat material i d’oportunitats creada en l’àmbit urbà. En aquest sentit, la pel·lícula “Crash” pot ser molt il·lustrativa ja que presenta la problemàtica de la multiculturalitat a Los Angeles a partir d’un mosaic molt ampli de personatges amb diferents actituds, opinions, extraccions socials i condicions econòmiques molt diverses, que en la majoria dels casos acaben canviant d’actitud per les experiències que viuen en un període de temps relativament curt. Per tant, és interessant per la gran diversitat d’actituds, opinions i situacions que planteja al nivell intuïtiu de la pràctica, i principalment perquè els personatges no són plans, sinó que van madurant i canviant al llarg de la pel·lícula.
Com a complement a aquesta activitat, la lectura dels articles de Zygmunt Bauman recollits al llibre Confianza y temor en la ciudad poden ser un bon material de suport a la problematització portada a terme a partir de la pel·lícula. La tesi principal de Bauman en aquest llibre, breu i divulgatiu, és que en molts casos la guetització de les ciutats ve donada per l’actitud temorosa i desconfiada de les classes socials més acomodades, que es retiren a les seves urbanitzacions aïllades; mentre que els pobres han d’ocupar els espais restants. Aquest plantejament queda molt ben reflectit en la pel·lícula, on es poden apreciar actituds de desconfiança i recel envers altres cultures, o obertament racistes, en certs personatges del sector més acomodat.
Fitxa
1. Títol: Prejudicis racials i models de construcció de la identitat col·lectiva a partir del visionat de la pel·lícula “Crash”.
2. Objectius:
- Problematitzar, de forma participativa, les qüestions referides a la construcció de la identitat col·lectiva quan es realitza de forma excloent: és a dir, a partir de la diferenciació respecte d’altres col·lectius.
- Observar, sobre casos pràctics com els que es mostren en la pel·lícula, les causes de la formació de prejudicis, desconfiances i discriminacions entre col·lectius en l’àmbit urbà.
- Reflexionar sobre les causes materials i socials d’aquestes actituds, com pot ser la desigualtat econòmica en un sistema no sempre just amb el repartiment de béns i oportunitats.
- Proposar com a conclusió vies alternatives de construcció de la identitat col·lectiva que no siguin excloents.
3. Material: les instal·lacions necessàries per al visionat de la pel·lícula, paper i bolígraf.
4. Desenvolupament:
a) Visionat de la pel·lícula.
b) Es fan grups reduïts, depenent del nombre d’alumnes, i a cadascú se li assigna un o dos personatges de la pel·lícula el procés dels quals hauran d’analitzar. Es pot fer amb una graella similar a aquesta:
Personatge:
Situació inicial d'aquest personatge (actituds, opinions, etc.):
Circumstàncies que poden explicar aquesta actitud inicial (situació, experiències passades, etc.):
Fet / experiència que el fa canviar d'actitud:
Situació final (en què ha canviat l'actitud, opinions, etc. inicials):
Personatge:
Situació inicial d'aquest personatge (actituds, opinions, etc.):
Circumstàncies que poden explicar aquesta actitud inicial (situació, experiències passades, etc.):
Fet / experiència que el fa canviar d'actitud:
Situació final (en què ha canviat l'actitud, opinions, etc. inicials):
En la majoria de personatges es pot seguir aquest esquema, tot i que en alguns el procés pot ser més ambigu. Tot i així, en tots es podrien apreciar aquesta mena de models.
c) Posada en comú del que cada grup ha treballat, i col·loqui més o menys obert sobre les impressions dels alumnes havent vist la pel·lícula.
5. Avaluació: a cada alumne se li demanarà una reflexió per escrit de les conclusions a les quals s’han arribat a partir de la pel·lícula i de la posada en comú posterior, tractant de plantejar alternatives al racisme i la xenofòbia per tal de construir una convivència viable en un ambient urbà marcat per la diversitat cultural.
La lectura del llibre de Zygmunt Bauman Confianza y temor en la ciudad: vivir con extranjeros i una petita ressenya del mateix pot ser un bon complement de la nota per a aquells estudiants que vulguin aprofundir en el tema.
Annex: Fitxa de la pel·lícula
Títol: Crash
Direcció: Paul Haggis
Lloc i any de producció: EUA, 2004
Guió: Paul Haggis, Robert Moresco
Intèrprets: Sandra Bullock, Don Cheadle, Matt Dillon, Jennifer Esposito, William Fichtner, Brendan Fraser, Nona Gave, Terrence Howard, Thandie Newton, Michael Peña, Ryan Phillippe, Bahar Soomekh, Larenz Tate, Shaun Toub.
Fotografia: J. Michael Munro
Música: Mark Isham
Duració: 113 min.
Sinopsi: El descobriment del cos d’un jove assassinat en una cuneta serveix de punt d’arrancada d’un argument que retrocedeix a les trenta-sis hores anteriors al descobriment i que farà que les vides de diverses persones s’entrecreuin a Los Angeles. Un policia veterà i racista, el seu jove i idealista company, una mestressa de casa blanca casada amb el fiscal del districte, un botiguer iranià, una parella afroamericana adinerada, un parell de joves delinqüents afroamericans... Aquests són alguns dels personatges entre els quals sorgiran tensions tant racials, com religioses o de classe, que il·lustren el caos de les vides dels habitants de Los Angeles.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada